Page 24 - Çalıkuşu 51 | Niğde MEM
P. 24
BOR
O TİZMİ ANLA Y ALIM!
Nisan ayı Birleşmiş Milletler tarafından bütün çocuktan birine bu tanı konmuş bulunuyor. Günümüzde ise doğan
dünyada Otizm Farkındalık Ayı, 2 Nisan ise Otizm her 44 çocuktan biri otizmli olarak dünyaya geliyor. Otizmin erkek
Farkındalık Günü olarak ilân edilmiş bulunuyor. çocuklarındaki yaygınlığı, kızlardan 4 kat daha fazla durumdadır.
Nisan ayı boyunca tüm dünyada otizm konusunda Otizmin kapısını açmak için ilk önemli adım, erken tanı; bilinen tek
bilinçlendirme çalışmaları yapılıyor. tedavisi ise, yoğun ve sürekli özel eğitimdir. Erken tanı ve ardından
Otizm, doğuştan gelen ve genellikle yaşamın gelecek özel eğitimle otizmli çocukların hayatlarında büyük fark
ilk üç yılında fark edilen karmaşık bir gelişim yaratmak, sağlıklı gelişim gösteren akranları ile birlikte aynı okulda
bozukluğudur. Çocuğun çevresi ile yeterli sosyal okuyacak seviyeye getirmek mümkün olabiliyor.
ilişkiler kuramaması, dil-iletişim alanında belirgin Otizmli çocukların mutlaka eğitim sistemi içinde yer almaları
gelişimsel sorunlar göstermesi ve kalıplaşmış gerekiyor. Çünkü eğitim, otizmli birey için her şeyden önce “tedavi”
davranış biçimlerine sahip olması ile betimleniyor. anlamına geliyor. Otizmi diğer engel gruplarından ayıran en
Otizmin, beynin yapısını ya da işleyişini etkileyen önemli fark; erken tanı, bireysel ve kaynaştırma eğitimiyle otizmli
bazı sinir sistemi sorunlarından kaynaklandığı çocukların sorunlarının büyük bir kısmını aşıyor olmalarıdır. Bu
düşünülmektedir. yüzden, otizmin kamuoyunda bilinirliğinin artması için hepimiz el
Otizm spektrum bozukluğuna neyin neden olduğu ele vermeliyiz.
bilinmemekle birlikte, genetik temelli olduğuna Biz de okulumuz olarak özel çocuklarımızı hayata kazandırmak
ilişkin bulgular vardır. Fakat hangi gen ya da ve kamuoyunun farkındalığını arttırmak adına çeşitli etkinlikler
genlerin sorumlu olduğu henüz bilinmemektedir. düzenlemekteyiz. Bu amaçla, 2 Nisan Otizm Farkındalık Günü
Otizm tüm ırklarda, etnik gruplarda ya da sosyal ve Uçurtma Şenliğinde çalışmalar yaptık. Bu çalışmalarda özel
statüsü farklı gruplarda görülebileceği; ailenin gelir çocuklarımızın günlük yaşamında toplum içinde eğlenme, sosyal
durumu, yaşam biçimi ve eğitim düzeyi ile otizm ilişkiler kurma, oyun oynama gereksinimlerini gidermelerini
arasında herhangi bir bağ olmadığı vurgulanıyor. sağladık. Bu etkinliklerin çocuklarımız üzerinde olumlu etkilerini
Otizm şüpheleri arasında; başkalarıyla göz teması gördük.
kurmama, ismi söylendiğinde bakmama, söyleneni
duymuyor gibi davranma, sallanma-çırpınma
gibi sürekli hareketlerde bulunma, bazı eşyaları
döndürme, sıraya dizme gibi sıra dışı hareketler
yapma, günlük yaşamındaki düzen değişikliklerine
aşırı tepki verme gibi davranışlar bulunmaktadır.
Otizmin görülme sıklığı çok büyük bir hızla artıyor.
1985 yılında her 2500 çocuktan birine otizm tanısı
konmuşken; 2001 yılında 250, 2013 yılında 88
BOR’DA AYLA ÖĞRETMENİN eTwinning BAŞARISI
Bor Mehmet Güleç İlkokulu 3-B sınıf öğretmeni Ayla
Öztürk tarafından 2021-2022 eğitim-öğretim yılında ,
8 Türk, 41 yabancı toplam 49 ortak okulun katılımı ile
STEM, sürdürülebilir kalkınma ve geri dönüşümle ilgili
“THE HARMONY OF NATURE -2022, (RECYCLING), STE(A)M
PROJECT-DEDİCATED TO THE YEAR 2022-INTERNATİONAL
YEAR OF FUNDAMENTAL SCİENCES FOR SUSTAİNABLE
DEVELOPMENT “ adlı eTwinning projesi, 9 Türk, 9 yabancı
toplam 18 ortak okulun katılımı ile ideal sürdürülebilir
öğrenme ortamları özelliklerini tanımlamak amacıyla “A
SUSTAINABLE FUTURE” adlı eTwinning projesi, 10 Türk, 8
yabancı ülkeden 18 ortak okulun katılımı ile hayvanların
yaşamları hakkındaki bilgileri derinleştirmek amacıyla
“ANIMALS FRIENDS IN AN ANIMAL FRIENDLY WORLD” adlı
eTwinning projesi ve 10 Türk, 4 yabancı toplam 14 ortak
okulun katılımı ile değerler eğitimiyle çocukların aile ve çevre
bağlarını güçlendirmek amacıyla “I AM VALUABLE WITH MY
VALUES/DEĞERLERİMLE DEĞERLİYİM” adlı eTwinning projesi
24 olmak üzere toplam 4 proje yürütülmektedir.