8.SINIFLAR ORTAK SINAVINDA(TEOG) ÖĞRENCİ VE ANNE-BABALARA TAVSİYELER
Sevgili öğrenciler;
Kasım ayında birincisini gerçekleştirdiğimiz ortak sınavların ikincisi 29–30 Nisan 2015´te yapılacaktır. İlimizde 6135, Türkiye genelinde ise yaklaşık 1300 000 öğrenci bu sınava girecek. Biliyoruz ki sekiz yılın sonunda gireceğiniz bu sınavla seçeceğiniz ortaöğretim kurumu ile kısmen de olsa gelecekte icra edeceğiniz mesleğe ilk adımı atmış olacaksınız.
8. Sınıflar Ortak Sınavı (TEOG), daha önceki yıllarda yapılan OKS ve SBS´nin yerini aldı. Bu sistemin asıl amacı, öğrencinin başarısını anlık bir performansa dayalı olarak değil, geniş bir zaman dilimine yayarak belirlemektir.
Sizler normal olarak okulunuzda, kendi sınıfınızda, arkadaşlarınızla yıl içerisinde derslerinizden olduğunuz yazılı yoklamanın bir benzeri olan sınavlara tabi tutulacaksınız. Bu sınavlardan alacağınız notlar ve okuldaki başarılarınızın da katılımı ile bir üst okullara yerleşmiş olacaksınız.
Sizlere önerilerimiz;
Sınav hakkında olumsuz düşünce ve sohbetlerden uzak durun, kazanamayacağım, başaramayacağım gibi içsel konuşmalar yapmayın.
Sınav performansınızı etkileyebilecek aktivite ve faaliyetlerden uzak durmanız sizlerin yararına olacaktır.
Sınav yaklaştıkça yeni konu öğrenmek yerine konu tekrarı yapın.
Günlük aktivitelerinizi değiştirmeyiniz.
Diğer günlerdeki gibi okula gitmek için hazırlanın ve kahvaltınızı yapın.
Okullarımızda sizlere yardımcı olacak öğretmenlerimiz olacak ve onların sizlere vereceği tavsiyelere mutlaka uyunuz.
Sevgili öğrenciler şunu unutmayınız bu sınavlar sadece birer fırsattır.
Her şeyin gönlünüzce olması dileğiyle başarılar dilerim.
Sevgili anne-babalar;
Bu sınavların çocuklarınız için bir ölüm-kalım meselesi olmadığını, yararlanılması gereken bir fırsat olduğunu, bu fırsat kaçırılsa bile hayatta başka fırsatların onları beklediğini, bir kapı kapanırsa başka bir kapının açılacağını bilmeniz gerekir.
Sizlere önerimiz
Negatif motivasyondan uzak durmak gerekir. Anne babalar çocuklarının motivasyonunu artırmak için; “En az şu kadar net yapmalısın”, “Başarılı olmalısın’’ gibi söylemler başarmaya olan inançlarını zayıflatırken, zorunluluk ifade eden bu cümleler öğrencinin kaygısının artmasına neden olacaktır.
Çocuğunuzdan beklentilerinizde gerçekçi olmaya çalışın; beklentileriniz ile çocuğunuzun yapabilecekleri birbiriyle uyumlu olursa çocuğunuzun yüksek kaygıları azalacaktır.
Bu zor dönemde çocuklarınıza anlayışlı ve destekleyici davranın.
Çocuklarınızı asla başka çocuklarla kıyaslamayınız.
Çocuğunuzu takdir edin. Çocuğunuzun sürekli olumsuz yanlarını, yapamadıklarını vurgulamak yerine olumlu yanlarını görmek onun kendisine olumlu bakmasını kolaylaştırır.
Anne-babalar sık sık eleştirmek yerine geçmişteki başarılarını onaylamak, olumlu yanlarını ve çabalarını tespit ederek övgüde bulunmak onların motivasyonunu artıracaktır.
Öğrenci sınavda başarılı olamazsa yaşayacağı durumu bir ceza gibi göstermeyin: "Eğer kazanamazsan, falan okula gidersin" gibi sözler onun gideceği okulu, yapacağı işi sevmesine imkân bırakmaz.
Anne-babaların çocuklarının başarısı için maddi-manevi her türlü fedakârlığı yaptığını biliyoruz. Karşılık beklemek de en doğal hakkınızdır. Fakat çocuğunuz gayret sarf ettiği halde sonuç istediğiniz gibi değilse, elinden gelenin o kadar olduğunu kabullenmek gerekir.
Çocuğun değerini sınavdaki başarısıyla eş tutmak, sonuçlarla ilgili olarak korkutmak, tehdit etmek, "sen hele bir kazanama, o zaman görüşürüz" ya da, ‘’aile dostlarımızın hepsine rezil oluruz" gibi ifadeler gencin motivasyonunu değil kaygısını arttırır. Çocuk ailesinin ve başkalarının gözünde kendisinin değil, sınavdaki başarısının önemli olduğunu düşünür ve sınava gerçek dışı bir anlam yükler.
"Sen bizim evladımızsın. Seni seviyoruz ve hep seveceğiz" gibi ifadelerle öğrenci rahatlatılmalıdır. Bu rahatlama, öğrencinin sınavda daha iyi performans göstermesini sağlayacaktır
Çocuğunuzun çabasını fark ederek onu takdir edin. Örneğin; “Bu sınavda başarılı olacağına inanıyorum” gibi ifadelerle onları destekleyin.
Çocuklarınız için en iyisinin olması dileklerimle.
H.İbrahim YAŞAR
Niğde İl Milli Eğitim Müdürü