Niğde İl Milli Eğitim Şube Müdürümüz Mustafa Kızılkaya'nın açış konuşması ile başlayan panelde Niğde Fen Lisesi 12.sınıf öğrencisi ve 3 yıldır Anadolu Mektebi okumaları yapan Aslıhan Elif Özbey de oturum başkanlığı yaptı. Niğde Atatürk Anadolu Lisesi 11.sınıf öğrencisi Ahmet Alper Uçar "Duyguların Sözcüsü Cengiz Aytmatov" konu başlığı ile yazarı anlatırken, 3 yıldır Anadolu Mektebi üyesi olan Niğde Fen Lisesi 11.sınıf öğrencisi Yavuz Geçer de Cengiz Aytmatov'un edebiyat dünyasına kazandırdığı ve yozlaşmanın sembolü üzerinden "C.Aytmatov'un Eserlerinde Ana İzlek Olarak Mankurtluk" konusunu işlediği sunumlarını gerçekleştirdiler.Son konuşmacı ise yine Niğde Fen Lisesi öğrencisi olan Mustafa Sencer Uçar oldu ve sunumunda "Cengiz Aytmatov' da Değişim" kavramına yer verdi.
Öğrencilerin başarılı sunumlarının ardından değerlendirme yapan Sakarya Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç.Dr.Muhammet Hüküm, "Bugünkü gibi doyurucu sunumlar beni gönendiriyor ve geleceğe dair umudumu artırıyor.Bu çalışmalar ile geleceğe umutla bakmamıza vesile olan Anadolu Mektebi' ne teşekkür ediyorum" dedi. Konuşmasında öğrencilerin dikkatine de vurgu yapan Hüküm, "Birincil muradımız eserin duygularımıza hitap etmesi ve hayatımızda bir değişim yaratmasıdır. Bugünkü sunumlar Aytmatov'un eserlerinde var olan duygu aktarımındaki başarısını bize fark ettirdi. Duygusal durumların başarıyla ifadesi, okurun romancıyla ve kahramanlarla özdeşleşmesini sağlaması onda değişim yaratması açısından oldukça önemlidir. Duyguların yarattığı en önemli meselelerden biri geçmişle bağ kurmasıdır. Geçmişle, gelenekle, aile ve sosyal çevre ile kurulan bu duygusal bağ olumlu bir değişim sürecini de beraberinde getirir. Verimli bir okuma dönemi geçiren öğrencilerimizin değindiği bir diğer konu olan "Mankurtlaşma " ise romancının belki de tarihe geçmesi için yeterli olan tek değerdir diye düşünüyorum. Yozlaşmayı sembolleştirmek onun bu denli büyük bir yazar olmasının sebebidir. Onun eserlerinde mankurtlaşmak sadece siyasi bir değer olarak ele alınmıyor. Doğaya karşı yabancılaşma, aileye karşı yabancılaşma, geleneklere ve kültüre karşı yabancılaşmayı da içeriyor. Romanlardaki sembolik anlamları sunum yapan arkadaşlarımız gibi çözebilmek ve anlatımlar arkasındaki gerçeği görebilmek verimli okumalar sayesinde olur. Anadolu Mektebi'nin istediği de tam olarak budur. Çünkü okumak, araştırmak ve düşünmek mankurtlaşmamanın bir yoludur.Benim için çok verimli olan bu programda olmaktan memnuniyet duydum.Emeği geçenlere teşekkür ederim." dedi.
Son değerlendirme konuşmasını yapan Anadolu Mektebi Yürütme Kurulu Başkanı Sami Güçlü ise "Öğrencilerin yaptığı sunumlar ile hocamızın yaptığı değerlendirme izleyiciler için çok faydalı olmuştur. 2017 yılından beri faaliyet içinde olduğumuz Niğde'de izlediğimiz bu panel, içinde bulunduğumuz bu dönemde oldukça verimli bir program oldu, teşekkür ediyorum." sözlerinin ardından yazar ve hayatına dair bilgi verdi.